http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Sol och bad

måndag 22 februari 2010

Sol och bad


Beslutsamhet, ansträngning och tid. Det är de viktigaste ingredienserna i människans väg till Lycka, enligt Dalai Lama. Jag tyckte att dessa tre stämde så bra in på min känsla efter att tre gånger ha passerat mållinjen efter ett maratonlopp: beslutsamhet, ja, jag ska göra det: springa 4,2 mil; ansträngning: ja, musklerna för sig en rejäl utmaning på vägen; tid: jodå så där ett år från det att man bestämt sig. Sakta, sakta bygga upp styrkan.

Men, det finns också betydligt snabbare sätt att överträffa sig själv, att göra det man tror är omöjligt, som ju faktiskt många tror att ett långlopp är, men som är minst lika stärkande för psyket. Och det har jag nu gjort fyra vintrar i rad: vinterbad. Alla bär vi ju på en rad hinder av olika slag, det är jag övertygad om: rädslor, fobier kanske, oro, ångest. Jag tror att detta sätt att överträffa sig själv, att bada då man tror att det är omöjligt, går att föra över på vårt dagliga liv. Hindren finns många gånger i vår hjärna: Nä, det går inte! Nähä, gör det inte?!:



Hur det kändes? Ja, vattnet är ju betydligt varmare än luften. Igår var det ju t o m sol! Att göra det sitter helt och hållet i beslutsamheten: nu gör jag det! Och visst ger det en lyckokänsla! Jag gjorde det! Jag är oövervinnerlig! Så det blir en genväg till Lyckan, den som Dalai Lama beskriver i sin bok: Lycka "En handbok i konsten att leva" av Hans Helighet Dalai Lama och Howard C. Cutler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar