http://vildvittransblog.blogspot.com/ Skogsliv vid Lommaren – betraktelser: Helt sjukt! Del 2

onsdag 9 december 2015

Helt sjukt! Del 2


  • Blodsockret var fint men patienterna dog.
  • Vad gör tusentals läkare på branschens lönelista?
  • Psykiatri - läkemedelsindustrins paradis
  • Tandlös läkemedelskontroll
  • Barn drivs till självmord av lyckopiller
  • Gör revolution mot systemfelen!
  • Lite humor i galenskapen.

Detta är några av de rubriker i den bok jag nu läser:

Det är en tjock bok på 444 sidor (varav 49 sidor är referenser!) och ett ibland tungt och faktaspäckat medicinskt språk. Tvåveckorslån på biblan (den är hett stoff!) gör att jag inte hinner läsa allt. Men det räcker med baksidestext, förord och lite nedslag här och var under de olika rubrikerna för att förstå att detta är en mycket angelägen bok.

Den första bit fakta jag hajar till över är att efter cancer och hjärt-och kärlsjukdomar är läkemedel den tredje vanligaste dödsorsaken i USA och Europa. Men det går ju inte läkemedelsbolagen ut med.
Bokens innehåll stärker min motivation att hålla mig så långt från sjukvården som jag kan genom att leva så friskt som jag kan. Men det är klart, sjukdom kan ju drabba även en renlevnadsmänniska.

Ett citat ur kapitlet Gör revolution mot systemfelen! får bli en sammanfattning av bokens huvudbudskap:

"Att sälja läkemedel till friska personer som inte behöver dem är det sätt som industrin har använt för att trissa upp sina vinster. Det är som om en cancertumör har växt okontrollerat i samhället under många år, och den livnärs i högsta grad av organiserad brottslighet, vetenskapligt bedrägeri, förfärliga lögner och mutor. Vi måste sätta stopp för det." 

Efter olika skildringar i media om framförallt psykvården (läkemedelsindustrins paradis!) så vill jag verkligen kunna göra som författaren uppmanar till: revolution mot systemfelen! Men hur?

"Kapitalism och privatisering har en negativ inverkan på folkhälsan", hävdar författaren. Så det blir med tveksamma steg jag senare idag går iväg till den privata (framgångsrika, nytänkande) vårdcentralen i min stadsdel i ett ärende. 

Läs boken! 
Behöver du verkligen ta alla de mediciner du tar idag?
Kan vi lita på läkarna?

Helt sjukt alltså!, ett tidigare blogginlägg om ett angränsande ämne, finns här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar